همه ما می دانیم که با امضا کردن قرارداد ازدواج مسئولیتی بر گردن ما گذاشته می شود. زندگی مشترک شوخی نیست و برای حفظ آن باید هر روز زحمت کشید و خود یک شغل بزرگ محسوب می شود که خداوند برای ما قرار داده.

حفظ زندگی مشترک و اولویت قرار دادن آن باید مهمترین وظیفه ماست که باید به عنوان اولویت اول زندگی در نظر گرفته شود  انتظار اصلی که از زن در زندگی مشترک می رود این است که سنگ صبور اعضای خانواده باشد یعنی یک پناه روحی و عاطفی که دعواهای بیرون از خانه و غر زدن ها و مشکلات بقیه اعضا یعنی همسر و فرزندانش را تحمل کند. خود ما وقتی بچه بودیم و از مدرسه به خانه می آمدیم همیشه دوست داشتیم کسی به استقبال ما بیاید. بوی نهار در خانه بپیچد و اگر با کسی در مدرسه دعوا کردیم مادر ما به امورات ما رسیدگی کرده و سنگ صبور ما باشد. هیچ کدام از ما دوست نداشتیم با خانه خالی روبرو شویم و مادری کی در پی امورات و علایق شخصی خودش است.


در زندگی مشترک از زن انتظار نمی رود درآمد داشته باشد بلکه از او انتظار می رود تا نیازهای مالی خود را در حد توان مالی همسر خود پایین بیاورد و برای به دست آوردن خواسته هایش صبور باشد. نباید انتظار داشته باشیم از روز اول زندگی مشترک همه چیز داشته باشیم. در گذشته هم زنانی که در سن پایین ازدواج می کردند همه چیز نداشته و چه بسا چندین سال حتی با مادر شوهر خود زندگی می کردند تا کم کم به خانه مستقل خود بروند.

پس حاصل تلاش ما خواهد بود که پس از 30 -40 سال یا صاحب فرزندان و رفاه زندگی خواهیم بود یا نه.

1-     عدم اشتغال: یکی از مهمترین مسائلی که باعث جوان ماندن زنان و جلوگیری از شکسته شدن و پیری زودرس در آنها می شود عدم اشتغال است. مسلما پول در آوردن و درآمد داشتن کار راحتی نیست و مسئولیت به همراه خود دارد و این مسئولیت است که وقتی به وظایف داخل خانه اضافه می شود باعث شکسته شدن و خستگی ما می شود.

بسیاری از ما دانشگاه رفته ایم یا قبل از ازدواج سر کار می رفتیم و دوست داریم تا از درسی که خوانده ایم استفاده کنیم ولی باید توجه داشت که انجام این کارها فقط برای ما خستگی می آورد و به جای آن می توانیم از درسی که خوانه ایم در جهت مطالعه بشتر و افزایش معلومات یا تربیت بچه ها یا .... استفاده کنیم.

یا یک کار هنری که به آن علاقه داریم را در داخل خانه شروع کنیم مانند آشپزی های متفاوت یا خیاطی یا ....مسلما بعد از آمدن بچه آنقدر سرگرم می شویم که دیگر حوصله مان سر نرود.

اشتغال و ساعات طولانی بیرون از خانه بودن بخصوص پس از به دنیا آمدن بچه خیلی سخت شده و ما را بسیار خسته خواهد کرد و مسلما این کار توان روانی ما را برای تحمل مشکلات و سختی های زندگی مشترک کم خواهد کرد.


2-     افزایش معنویات و مداومت بر یاد خدا و اینکه با هر غذایی که می خواریم بسم ا... بگوییم . مناجات با خدا و درد دل کردن با خدا و اهل بیت و اینکه پس از هر نماز با خدای خودمان درد دل کنیم و از خدا بخواهیم که صبر ما را افزایش دهد. یا اگر از دست کسی مثلا مادر شوهر عصبانی هستیم او را به خدا واگذار کنیم و از خدا بخواهیم که راحت بتوانیم از او گذشت کنیم، کینه او را به دل نگیریم و بتوانیم بنا بر وظیفه ای که در زندگی مشترک به ما محول شده با او خوش رفتار باشیم. 

 

3-     دکتر خیر اندیش پدر طب سنتی ایران در کلاس های درس خود آموزش می داند که بیشتر مشکلات و اختلافات زناشویی از طبع سرد غذاهایی که می خوریم ناشی می شود. ایشان می گفتند که همه مرد ها در خانه کمی عصبی هستند ولی اینکه زن ها در قدیم خیلی راحت تر بد اخلاقی های شوهرشان را تحمل می کردند ولی امروزه زود از کوره در می روند همین خوردن غذاهای سردی و در نتیجه سرد شدن مزاج آنهاست.

 

فایل صوتی صحبت های ایشان را در اینجا گذاشته ام :

http://shiateb.blogfa.com/post-214.aspx

 

 

حتی ایشان می گفتند که چندین سال پیش در دادگاه های خانواده چند پرونده طلاق را بررسی کرده اند و سپس با خوردن غذاهای با مزاج گرم توانسته اند از ده پرونده طلاق 9 مورد را منصرف کنند.

 

این روشی است که بنده خودم امتحان کرده ام و نتیجه خیلی خوبی گرفته ام بخصوص پس از بارداری که افسردگی داشتم از طریق نسخه دکتر خیر اندیش خودم را درمان کردم. چند مورد که بسیار کاربردی هستند شامل موارد زیر هستند:

اول ترک کردن چای . چای دارای مواد نگه دارنده و اسانس های زیادی است و به گفته دکتر خیر اندیش بین تمام دم نوش های ایرانی بد ترین است. نا گفته نماند که خود بنده هم چای خور قهاری بودم و  وقتی تصمیم گرفتم چای نخورم تا یک هفته قرص سر درد می خوردم ولی بعد از یک هفته ترک کردم و احساس می کردم در طول روز پر انرژی تر و خستگی ناپذیر تر هستم.

دوم خوردن دم نوش ها و عرق های مقوی اعصاب که با عسل یا نبات شیرین شده باشند مانند دم نوش بادرنجبویه و بابونه یا دم نوش گل گاو زبان و سنبل الطیب یا عرق استوخدوس یا چای به لیمو و بهار نارنج.

سوم جایگزین کردن روغن های غذا خوری معمولی با روغن کنجد یا حیوانی.  دکتر خیر اندیش در مصاحبه هایشان می گفتند روغن های معمولی مانند آفتابگردان و ذرت و نباتی که با قیمت پایین در بازار بفروش می رسد همه طبع سرد دارند و روغن کنجد یا حیوانی را جایگزین کنید. خود من برای برنج روغن حیوانی استفاده می کنم و زعفران (چون برنج هم طبع سرد دارد و باید با زعفران یا زیره یا شوید طبع آن را گرم کرد) و برای بقیه غذاها و خورشت و سرخ کردنی روغن کنجد استفاده می کنم. کمی گران تر است ولی ارزش سلامتی ما را دارد.

 

 

4-     خیلی از اوقات عصبانی و زود رنج شدن ما به علت کم خونی است. کم خونی هم انسان را بی حال می کند و حوصله رسیدگی به فرزندان و همسر و امورات منزل را از ما میگیرد و هم اینکه ما را افسرده و زود رنج می کند.