چهارمین اصل تقویت پایه های زندگی مشترک: با واژه من خداحافظی کنید


اصلی ترین دلیل ازدواج جلوگیری از تنها بودن است و خدا حوا را آفرید تا آدم تنها نباشد.

غرور داشتن، زود رنج بودن، کینه ای بودن، گذشت نداشتن بزرگترین آفت های زندگی مشترک هستند و همه آنها به دلیل این هستند که خود را مهم می دانیم. یکی از مهمترین اصولی که در دراز مدت در زندگی مشترک رخ می دهد این است که می بینی برای ادامه دادن باید گذشت داشته باشی و خود سر نباشی. یعنی به جای اینکه تصمیم گیرنده باشی و خواسه های خودت را اعمال کنی باید همراه باشی. 

مسلما همه ما وقتی دختر خونه بابا بودیم خیلی زود رنج و ناز نازی بوده ایم. دقیقا همان روزی که خطبه عقد خوانده می شود، متاهل می شوی و از جوجه قاطی مرغ ها می شوی، تازه می فهمی که پشت این متاهل  شدن، عروس شدن، لباس عروس پوشیدن و حلقه دست کردن چه مسئولیتی نهفنه است. مسیولیتی که در جهت تکامل توست. خدا این تکامل را برای تو قرار داده و باید از آن سربلند بیرون بیایی. به سبب فطرتی که خدا در زنان قرار داده آنها راحت تر می توانند گذشت کنند و غرور کمتری دارند . مسلما این گذشت کردن ها به زنان حس خیلی خوبی می دهد. ما طوری خلق شده ایم که وقتی از خطای دیگری گذشت کردیم حس انرژی مثبت میگیریم. علاوه بر اینکه خدا هم اجر خیلی زیادی در گذشت کردن زن ها قرار داده.

وقتی تابع همسرت می شوی و خواسته های او را در اولویت بر خواسته های خودت قرار می دهی، خودت هم احساس تکیه گاه و سرپناه بیشتری در همسرت کرده و حس بهتری خواهی داشت.

مردها پس از ازدواج و شروع زندگی مشترک و زیر یک سقف رفتن مانند دوران نامزدی همیشه خوشحال و شوخ طبع و عاشق نیستند. خیلی از اوقات موقع به خانه آمدن عصبانی و اخمو هستند و این به دلیل این است که مسیولیت زندگی مشترک را قبول کرده اند و در راه این مسئولیت در بیرون از خانه و برای اداره کردن زندگی فشارهای زیادی را تحمل می کنند. این تو هستی که باید خونسرد باشی. اگر دعوایی شد کوتاه بیایی، اگر حرفی شنیدی نادیده بگیری. اگر چیزی شنیدی چشم هایت را ببندی. بی منت گذشت کنی. اینجاست که می فهمی نباید زودرنج باشی. انتظار نداشته باش که همسرت همیشه از تو تعریف کند. خیلی از اوقات مرد ها در خانه بد اخلاق و ایرادگیر می شوند. این به دلیل ایرادهای تو نیست بلکه به دلیل سختی هایی است که برای مسئولیت زندگی مشترک تحمل می کنند.

باید آنها را درک کرد، تامین مخارج زندگی و قبول کردن مسئولیت زندگی کار ساده ای نیست. مطمئن باش اگر در مقابل عصبانیت ها و بد اخلاقی هایش آرام و خونسرد باشی. اگر دعوایی پیش آمد به هیچ وجه خانه را ترک نکنی. سرت را پایین بیاندازی و جواب ندهی. اگر جلوی بچه ها دعوایی رخ داد بگویی تقصیر من بوده و پدر شما مرد بزرگی است، همسرت متوجه این گذشت های تو می شود، دلگرم تر شده و در آینده بیشتر برای زندگی اش زحمت می کشد.

مادر شوهر، خواهر شوهر، خانواده شوهر برای همه هست. چیز جدیدی نیست. تمام کسانی که سال ها زندگی مشترک داشته اند بالاخره زمان هایی بوده که از خانواده شوهر کارهایی دیده اند و دلشکسته شده اند. و برای ادامه دادن گذشت کرده اند. باید در نظر گرفت خیلی از اوقات ما هم نادانسته و نخواسته کارهایی انجام می دهیم که دیگران را دلخور می کنیم بنابراین اگر رفتاری از کسی دیدیم ممکن است او هم نادانسته این کار را کرده باشد.

من خودم بهترین راهی که پیدا کردم این است که هر وقت از دست کسی ناراحت شدم چند دقیقه ای فکر کردم خودم را جای او گذاشتم و وقتی دیدم او خودش در زندگی خودش چه مشکلاتی دارد، چه فشارهایی را تحمل می کند بیشتر به او حق دادم که ناخواسته من را ناراحت کرده باشد و این کار باعث شده که راحت تر از خطایش گذشت کنم.

مطمئن باش تحقیر کردن ها، حسادت کردن ها برای همه بوده. تو گذشت کن، زود رنج نباش، خونسرد باش. از هر کس بدی دیدی به خدا واگزار کن و مثل یک وظیفه و شغل به خانواده همسرت بیش از خانواده خودت توجه کن. سعی کن بیشتر به سمت خانواده همسرت باشی تا خانواده خودت. این کار را به عنوان بله این کار سخت است و نیاز به گذشت دارد ولی همین گذشت کردن هاست که به ما انرژی مثبت می دهد. تنها زمانی می توانی مطمئن باشی غرور نداری و زندگی مشترک را به خوبی اداره می کنی که از شریک زندگی ات هیچ وقت رنجیده و ناراحت نباشی و بتوانی به راحتی و بی منت گذشت کنی.